Rane godine sadrže jedinstvenu mogućnost utjecaja na djetetov razvoj s dugoročnim učincima. U tome osjetljivu razdoblju, interakcija male djece s okolinom ključ su za zdravi ljudski razvoj. (Ljubešić, 2003)
Stručnjaci različitih profila raznolikim mjerama pružaju stručnu podršku kroz različite vidove društvene skrbi o djeci s posebnim potrebama.
Stoga je „cilj rane intervencije korištenje svih izvora pomoći i podrške koji omogućavaju razvijanje ili poboljšanje postojećih sposobnosti djeteta i njegove interakcije u socijalnoj okolini. Uključenje u program rane intervencije vrijedno je za svu neurorizičnu djecu kao i za djecu kod koje je uočeno odstupanje, a teškoće mogu otežano utjecati i usporiti djetetov razvoj. Rana intervencija usmjerena je ne samo na dijete, već i obitelj i širu okolinu. Može se provoditi u obiteljskoj sredini, u odgojno-obrazovnoj ustanovi ili bolnici kao i u nekoj od kombinacija.“ (Guralnick, 2007, str. 142)
Programi rane intervencije kojima se u sve ranijoj životnoj dobi uključuju djeca s razvojnim poremećajima i omogućava primjerena edukacijsko-rehabilitacijska, psihološka podrška kao i govorno- jezična terapija, novo su iskustvo za dijete kao i za obitelj.
Individualno savjetovanje roditelja i grupa podrške za roditelje pružaju nove spoznaje i povećavaju roditeljske kompetencije. Iskustva su to vrijedna svim uključenim korisnicima, te umnogome mogu olakšati ionako težak i odgovoran, cjeloživotni izbor i posao – roditeljstvo.
Rezultati rane intervencije u djece s posebnim potrebama do tri godine života ukazuju na mogućnost usvajanja vještina i ponašanja tipičnih za redovnu populaciju, te omogućuju kvalitetno uključivanje djeteta u predškolske odgojno-obrazovne programe odnosno uključivanje u širu društvenu zajednicu.
Pri uključivanju djeteta u redoviti jaslički/vrtićki predškolski program važno je procijeniti sposobnosti, ali i posebnosti djeteta, i ustvrditi potrebe djeteta kako bi takav oblik uključivanja pomogao djetetu, a ne naškodio.
Organiziranjem sustava rane intervencije za dijete i obitelj, umanjuje se ovisnost djeteta i obitelji o socijalnim i mirovinskim pravima i ustanovama koja ih pružaju
Programski sadržaji
Programski sadržaji usmjereni prema djeci i obitelji
- individualni rehabilitacijski, psihološki i logopedski postupci za djecu do 4. god. starosti
- uvježbavanje socijalno prihvatljivih oblika ponašanja
- mini grupa edukacijske podrške za obitelj i djecu kroz igru – razvijanje prirodnog dijaloga (usvajanja pravila igre, komunikacije sa vršnjacima) kao priprema za tranziciju u predškolski program
- likovne radionice za braću i sestre malih korisnik
- glazboterapijski postupci za korisnike
- postupci senzorno – integracijske pedagogije
- informiranje, savjetovanje obitelji o specifičnostima jezično-govornog razvoja (korištenje alternativne komunikacije,
- znakovnog jezika, metoda globalnog čitanja
- informiranje i savjetovanje roditelja o primjeni postupaka senzorno- integracijske pedagogije, važnosti društvenih priča
- savjetovanje roditelja o pristupu i odgoju kroz svakodnevne životne aktivnosti u obitelji i njihovu razumijevanju kroz funkcionalnu analizu ponašanja
- grupa psihološke podrške za roditelje
- sustavna i stručna pomoć koja će ohrabriti i pomoći pri rješavanju poteškoća na koje roditelji nailaze (prava iz sustava socijalne, zdravstvene i odgojno – obrazovne skrbi)
- pomoć u organiziranju – uključivanju djece s poremećajem iz autističnog spektra u primjeren oblik predškolskog odgoja i naobrazbe
- savjetovanje roditelja djece tipičnog razvoja koji žele dobiti odgovor na neko pitanje i tako riješiti nedoumice vezan uz djetetov odgoj i/ili razvoj
- savjetovanje socijalne radnice o pravima za dijete i obitelj, a koja proističu iz sustava mirovinske i socijalne zaštite
Programski sadržaji i usluge namijenjene stručnim timovima i djelatnicima predškolskih ustanova u koje se uključuju djeca sa sumnjom i/ili dg. poremećaja iz spektra autizma (PSA)
- informiranje djelatnika predškolskih ustanova o posebnostima djece s PSA
- opservacija i izrada OK za djecu s PSA i obitelji
- informiranje i savjetovanje roditelja o posebnostima djece s PSA i upućivanje u prava koja proističu iz sustava socijalne i mirovinske skrbi
- praćenje – realizacije OK programa i savjetodavna podrška djelatnicima predškolskih ustanova u koje su uključena djeca s PSA
Metode i uvjeti za razvoj i učenje
Organiziraju se temeljem izrađenog Osobnog kurikuluma (OK) i prilagođeni su prvenstveno, u djetetovoj prirodnoj sredini – u obitelji, poštujući njegove senzorne karakteristike i specifičnosti (moguće osjetljivosti na svjetlost, zvuk, miris) koje mogu utjecati na dijete.
Stručni tim sastavljen od sveuč. spec. rane intervencije u edukacijskoj rehabilitaciji, psihologinje i logopetkinje temeljem:
- skreeninga (M- CHAT ) – vrši inicijalnu procjenu djetetovih znanja, sposobnosti i vještina
- dijagnostičkih materijala (ADOS 2, Nepsy, Vineland, WISC IV, Reynell) za koje su djelatnice prošle edukacije i posjeduju certifikat utvrđuju se potrebe djeteta. Procjenjuju se obiteljski resursi, potrebe obitelji i djeteta i izrađuje OK za dijete.
Program “Rana intervencija u djece s poremećajem iz autističnog spektra putem sustava mobilne službe u
lokalnoj zajednici“
Program obuhvaća pružanje usluga usmjerenih prema djeci sa sumnjom i/ili potvrđenom dijagnozom poremećaja iz autističnog spektra, specifičnog miješanog razvojnog poremećaja i teškoćama komunikacije u spektru F80 – F89 tj. Poremećaji psihološkog razvoja (ICD, MKB 10, DSM V).
Usluge su usmjerene prema obitelji i djeci do navršene četvrte/sedme godine djeteta u tekućoj pedagoškoj godini, s područja Grada Rijeke i Primorsko-goranske (PGŽ), Istarske i Ličko-senjske županije.
Navedeno odstupanje u djeteta uočeno od roditelja, pedijatra i dr. (medicinskog osoblja), a po pozivu usmjerenom prema Udruzi i voditelju programa rane intervencije kao i iskazanoj potrebi roditelja, obitelj i dijete mogu se uključiti u programske aktivnosti po listi utvrđenih
- Djeca sa mjestom stanovanja u Gradu Rijeci, ispod 4. godine života sa datumom početka programa 01. rujna 2013. sa ili bez dg., a koja nisu uključena u Dječji vrtić Rijeka,
- Djeca iznad 4. god života sa ili bez dg. s mjestom stanovanja van područja PGŽ i Grada Rijeke, a koja nisu uključena u prikladan predškolski program
Financiranje:
Projekt ”Rana intervencija u djece s pervazivnim razvojnim poremećajem putem sustava mobilne službe u lokalnoj zajednici” 2008./2009.
Program «Rana intervencija u djece s poremećajem iz autističnog spektra putem sustava mobilne službe u lokalnoj zajednici» 2011./2014., 2014./2017., 2017./2020. i 2020./2023. financira Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike.
Zadaće odnosno prioriteti kroz navedena područja programa
Zadaće odnosno prioriteti kroz navedena područja programa su razvijanje odnosno poučavanje:
- Funkcionalna spontana komunikacija
- Podučavanje u različitim kontekstima
- Podučavanje igre
- Podučavanje koje uključuje generalizaciju
- Pozitivni pristupi nepoželjnim ponašanjima
- Funkcionalne akademske vještine, kada je to primjereno (Bujas, Škrinjar, str. 252)
Sadržaj programa
Sadržaj programa kreira se kroz područja:
- razvoj kognitivnih vještina
- razvoj percepcije
- razvoj motorike
- razvoj komunikacije
- socijalni i emocionalni razvoj
- razvoj svakodnevnih vještina
Stručni suradnici programa
- Ivanka Pejić, voditeljica programa i stručna suradnica, mag. paed i def., univ. spec. rane intervencije u eduk. rehab., senzorno-integracijski pedagog, psihoterapeut ECP (Centar za autizam Rijeka)
- Ana Brusač, stručna suradnica, dipl. učitelj razredne nastave, mag. def. (Centar za autizam Rijeka)
- Dijana Toljanić, stručna suradnica, mag. soc. paed. (OŠ Podmurvice)
- Dubravka Anka Veršić, stručna suradnica, psiholog, psihoterapeut plesom i pokretom (Centar za autizam Rijeka)
- Gordana Glušac, stručna suradnica, socijalna radnica (Centar za autizam Rijeka)
- Ivana Žeravica, stručna suradnica, mag.educ.philol.croat. mag. logopedije (Centar za odgoj i obrazovanje Rijeka)
- Lidija Nekić, stručna suradnica, prof. rehab. (Dječji vrtić Rijeka, CPO Maestral)
- Marko Brusač, stručni suradnik, kineziolog (Centar za autizam Rijeka)
- Martina Gregorina Tomac, stručna suradnica, logoped (Centar za autizam Rijeka)
- Nina Blečić, stručna suradnica, mag. edukativnih znanosti, senzorno- integracijski pedagog (Centar za autizam Rijeka)
- Svijetlana Malnar, stručna suradnica, nastavnica matematike-fizike, mag. def. (Centar za odgoj i obrazovanje Rijeka)
- Tajana Putrih Tovilović – stručna suradnica, prof. likovne kulture/mag. likovne pedagogije (Centar za autizam Rijeka)