Prava iz sustava odgoja i obrazovanja

Svako dijete s teškoćama u razvoju ima pravo na integraciju u redovan obrazovno-odgojni sustav od najranije dobi.

Pravo na predškolski odgoj

Svako dijete s teškoćama u razvoju ima pravo na integraciju u redovan obrazovno-odgojni sustav od najranije dobi. Gledajući najbolje interese djeteta vrijeme provedeno u vrtiću treba biti jasno određeno te svakako treba pratiti i zadovoljiti djetetove potrebe. Boravak u vrtiću omogućava djetetu s poteškoćama socijalizaciju; potiće ga na ulaženje u interakcije i druženje s vršnjacima. U vrtiću može upoznati različite aktivnosti, igre, savladati različite vještine. Program i vrijeme provedeno u vrtiću kao i dužina boravka u potpunosti bi trebali biti prilagođeni potrebama i mogućnostima djeteta.
Djelatnost predškolskog odgoja regulirana je Zakonom o predškolskom odgoju.

Pravo na obrazovanje

Svako dijete s teškoćama u razvoju ima pravo na školovanje. Pri odabiru načina i oblika školovanja najbolje se voditi po djetetovim potrebama i mogućnostima.
Školovanje djeteta s teškoćama u razvoju u RH može se odvijati u redovnom obrazovnom sustavu ili u specijaliziranim odgojno-obrazovnim centrima u ova četiri oblika:
1. redoviti program uz individualizirane postupke
2. redoviti program uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke
3. posebni program uz individualizirane postupke
4. posebni programi za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada uz individualizirane postupke.

Osnovno i srednjoškolsko obrazovanje regulirano je Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi te Pravilnikom o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju.

Pravo na odgodu školovanja imaju sva djeca s težim i teškim teškoćama u razvoju a o postupku upisa u 1.razred možete pročitati ovdje .

Pomoćnici u nastavi

Pravilnik o pomoćnicima u nastavi u Hrvatskoj ključan je dokument koji regulira ulogu, obveze i kvalifikacije pomoćnika te postupak njihovog angažiranja. Pomoćnici u nastavi imaju važnu zadaću pružanja podrške učenicima s teškoćama u razvoju, kako bi im se omogućilo ravnopravno sudjelovanje u obrazovnom procesu.

Za obavljanje ove uloge, pomoćnici moraju ispunjavati određene kvalifikacijske kriterije, koji uključuju završeno srednjoškolsko obrazovanje te specifične programe osposobljavanja za rad s djecom s teškoćama. Osim toga, kontinuirano stručno usavršavanje obvezno je kako bi pomoćnici bili u korak s najnovijim metodama i praksama u radu s učenicima.

Njihova uloga obuhvaća širok spektar aktivnosti – od pomoći u savladavanju nastavnog programa, preko poticanja samostalnosti učenika, do olakšavanja socijalne integracije u školskom okruženju. Pomoćnici u nastavi usko surađuju s učiteljima, stručnim suradnicima i roditeljima kako bi se osigurao optimalan razvoj i napredak učenika.

Postupak angažiranja pomoćnika u nastavi započinje podnošenjem zahtjeva škole, koji se odobrava na temelju procjene potreba učenika. Nadležno tijelo, kao što je Ministarstvo znanosti i obrazovanja ili lokalne vlasti, odobrava financiranje i određuje broj pomoćnika potrebnih za školu.

Radno vrijeme pomoćnika u nastavi usklađeno je s rasporedom učenika kojemu pružaju potporu, a pomoćnici imaju pravo na sva radnička prava, uključujući plaću i odmor, u skladu s propisima o radu. Pomoćnici također slijede etički kodeks ponašanja, koji naglašava poštovanje prema učenicima, zaštitu njihove privatnosti te profesionalni odnos prema radu.

Pravilnik o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima možete pročitati OVDJE.

Pomoćnici u predškolskom odgoju

Osobni asistenti, iako prvenstveno povezani sa školskim sustavom, mogu biti angažirani i u vrtićima kako bi pružili potporu djeci s teškoćama u razvoju.

Pravilnici i zakoni koji uređuju ovo područje uključuju:

  • Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi – Ovaj zakon, iako primarno usmjeren na osnovnoškolski i srednjoškolski sustav, također uključuje odredbe koje se odnose na pružanje podrške djeci s teškoćama, što se može primijeniti i u predškolskom odgoju.
  • Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju – Ovaj zakon regulira predškolski odgoj u cjelini, uključujući prava djece s teškoćama u razvoju na prilagođene programe i podršku, što uključuje i angažiranje osobnih asistenata.
  • Pravilnik o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima – Iako ovaj pravilnik izričito uređuje rad pomoćnika u nastavi, slične smjernice i standardi često se primjenjuju i za osobne asistente u predškolskim ustanovama.
  • Lokalna regulativa i natječaji – Neke lokalne vlasti ili županije imaju svoje programe ili pravilnike koji dodatno reguliraju ovo područje, posebno kroz natječaje za financiranje osobnih asistenata.

    Iako ne postoji jedan specifičan zakon isključivo za osobne asistente u predškolskom odgoju, ovo područje je regulirano kroz kombinaciju zakona, pravilnika i projekata koji zajedno omogućuju pružanje te vrste podrške djeci s teškoćama u predškolskom okruženju.